Dit zou elke vrijwilliger moeten weten

Voor U Centraal begeleidt Liselotte Anbeek dagelijks vrijwilligers die hulpvragers ondersteunen bij financiële zaken in de stad Utrecht. Ze volgde de masteropleiding Sturen op Zelfsturing bij het LSTA en traint, naast haar eigen vrijwilligers, nu ook andere coördinatoren in het gedachtegoed. ‘Zó’n toffe training,’ zegt ze zelf. ‘Het leert je écht op een andere manier naar hulpvragen te kijken.’ 

Diverse job 

‘Wij zijn er voor alle Utrechters, die tijdelijk ondersteuning nodig hebben,’ vertelt Liselotte over haar werkgever. Als consulent op de afdeling financiën, informatie en advies maakt ze een match tussen de vrijwilligers die helpen bij financiën (dat zijn er zo’n 200) en de verschillende hulpvragen die binnenkomen. ‘Ik houd me in de breedste zin bezig met de inzet van onze financieel vrijwilligers in de stad. Zo zetten we niet alleen financieel vrijwilligers in bij mensen thuis, voor thuisadministratie, maar bijvoorbeeld ook bij de Voedselbank, waar vrijwilligers de intakes en her-intakes met deelnemers doen. Onze vrijwilligers geven cursussen aan inwoners van Utrecht, om hen te helpen grip op hun financiën te krijgen, en worden ingezet in de diverse buurt- en wijkteams in Utrecht, waar ze Sociaal Raadslieden tijdens spreekuren ondersteunen.’ 

Ander perspectief 

Liselotte volgde de basistraining Sturen op Zelfsturing bij het LSTA en leerde zo anders te kijken naar de vragen die zij en haar vrijwilligers in de praktijk tegenkomen: ‘Tijdens de training dacht ik vaak: wauw, dit zou elke vrijwilliger moeten weten. De theorieën die voorbijkomen, bieden een ander perspectief. Denk aan de theorie over neurowetenschappen die je meekrijgt. Wist je bijvoorbeeld dat je IQ met 10 tot 15 punten afneemt, als je te maken hebt met chronische stress? Dit soort feitjes zetten toch aan het denken, over het gedrag dat een hulpvrager vertoont, en wat het effect is van stress op het dagelijks functioneren.’ 

In het overbrengen van het gedachtegoed op vrijwilligers, ontstond een interessante dynamiek, vertelt Liselotte: ‘Lang niet iedereen neemt de zaken die ik doorgeef direct aan. ‘Soms moet iemand gewoon een schop onder z’n kont krijgen,’ zegt wel eens iemand. Of: ‘Hadden we net een afspraak gemaakt, staat er toch een nieuwe tv in de woonkamer.’ Voor vrijwilligers lijkt het misschien gek, of onbetrouwbaar, dat iemand zijn afspraken niet nakomt. Door te wijzen op het onderzoek, creëer ik ruimte voor mildheid en begrip. En dan ben ik al blij als het kwartje valt bij een vrijwilliger, en een verandering van denken op gang is gekomen.’ 

Handige tools 

Na de basistraining volgde Liselotte de masteropleiding Sturen op Zelfsturing bij het LSTA, en samen met Gejo Duinkerken gaf ze de training ook aan professionals bij andere organisaties, die het gedachtegoed zo weer over konden brengen op hún vrijwilligers. ‘Doordat ik bij het netwerk aangesloten ben, kan ik gebruikmaken van allerlei handige tools. Elke coördinator die de basistraining heeft gevolgd, krijgt toegang tot die materialen. Daarnaast is er altijd persoonlijke ondersteuning beschikbaar, bijvoorbeeld om een training samen te geven. Met mij of met een andere regiocoach.’ 

‘Met z’n allen proberen we de drempel tot kennis zo laag mogelijk te maken, en ervoor te zorgen dat dit gedachtegoed bij zoveel mogelijk vrijwilligers in Nederland terechtkomt.’ 

Geschreven door Kees Zwart 

Gerelateerde artikelen

Interview met Gejo Duinkerken van Gilde Vakmanschap.
Interview met Leo Böke, coördinator van vrijwilligers die burgers ondersteunen bij geldzaken, voor Buurtteam Amsterdam-West.
Monique Linthorst vertelt over haar rol als coördinator van de Vrijwillige Thuisadministratie bij Carinova in Deventer.