Mesis is vernieuwd

Mesis is een screeningsinstrument dat voor de schuldhulpverlening is ontwikkeld. Al jaren wordt dit instrument ingezet door steeds meer schuldhulpverleners. Ook al is dit niet een instrument voor coördinatoren en vrijwilligers, wel is de kans groot dat jouw deelnemers de vragen van Mesis invullen. Benieuwd welke veranderingen zijn doorgevoerd? Bekijk onderstaande uitleg van Nadja Jungman:

Belangrijkste aanpassingen

  • Mesis is nu mobile first. De vragenlijst is goed met de telefoon in te vullen
  • Invullers worden gemotiveerd de vragenlijst af te maken
  • Nieuwe output voor hulpverleners en aandachtspunten worden helder uitgelicht.
  • Invullers zijn sneller klaar, er zijn minder vragen. Hulpverleners krijgen meer inzicht.
  • Aandacht voor persoonlijke doelen van de invuller en geeft inzicht wat belangrijk is voor de invuller.
  • Vragen zijn op B1 taalniveau
  • Mesis sluit aan bij motiverende gespreksvoering en Sturen op Zelfsturing inzichten.

De vragenlijst die hulpvragers invullen kan je hier bekijken.

Waarom bestaat Mesis?

Nadja Jungman van de Hogeschool Utrecht en Roeland van Geuns van de Hogeschool van Amsterdam zetten zich al jaren in om de dienstverlening aan mensen met schulden te verbeteren. Mesis verschillende speerpunten van deze onderzoekers.

  • Veel hulpverleners werken intuïtief. Alhoewel intuïtie een krachtig middel is zorgt dit vaak voor verschillende aanpak door hulpverleners binnen een zelfde casus. Mesis biedt een zelfde startpunt dat voor meer gelijkheid in de aanpak zorgt.
  • De vragen zijn zo ontworpen dat de focus van schuldhulpverlening verschuift van het aanbieden van regelingen naar oog voor gedrag, motivatie en gedragsverandering.
  • Mesis helpt schuldhulpverleners om meer oog te hebben voor coaching en motiverende gespreksvoering.

Intuitief vs rationeel beslissen

Nieuwsgierig geworden over intuïtief hulpverlenen, over de voordelen en de valkuilen daarvan? Kijk onderstaande lezing van de Hogeschool Utrecht:

Gerelateerde artikelen