Nieuws

Sabijn Lauwerier werkt als coördinator financiële vrijwilligers bij de Tussenvoorziening in Utrecht. En sinds kort is ze ook één van de contactpersonen voor de training Sturen op Zelfsturing van het LSTA.
Ken jij of ben jij dé schuldhulpverlener van 2020?! Schouders Eronder is op zoek naar de meest innovatieve, creatieve en efficiënte schuldhulpverlener of vrijwilliger van het jaar.
Vier jaar geleden startte het LSTA een onderzoek naar de resultaten van thuisadministratie. In februari werden deze live gepresenteerd aan de vrijwilligers van Humanitas Twente. De andere bijeenkomsten konden wegens de corona-maatregelen niet doorgaan of niet ingepland worden. Daarom maakte het LSTA voor alle vrijwilligers die mensen met administratieve of financiële problemen ondersteunen onderstaande video. Onderzoeker Jansje van Middendorp geeft hen inzicht in de onderzoeksresultaten en tips om de ondersteuning te verbeteren.
Organisaties Schouders Eronder, Pharos, Stichting Lezen & Schrijven en Flatland hebben de handen ineen geslagen en hebben samen de Toolkit Gespreksvoering ontwikkeld. Hierin wordt gefocust op laaggeletterden binnen de schuldhulpverlening.
Als Kenniscentrum voor vrijwilligers biedt Vrijwilligers Aan Zet een scala aan mogelijkheden om vrijwilligers in organisaties optimaal te laten functioneren. Vrijwilligers Aan Zet bereikt dit door onder andere kennis & ervaring te verzamelen en te verspreiden, door een platform te creëren waar ervaringen over het werken met vrijwilligers worden gedeeld en door het aanbieden van verschillende tools en trainingen. Zo werd er onder andere op 15 mei 2020 een online bijeenkomst georganiseerd waar toelichting werd gegeven over hoe vrijwilligerswerk georganiseerd kan worden in de 1,5 meter economie. Dit waren de 4 aspecten die van belang zijn bij het goed kunnen coördineren van vrijwilligersinzet in Coronatijd: 1. Overheidsmaatregelen van nu 2. Toestand van de organisatie 3. Welbevinden van de vrijwilligers 4. Proactief communiceren Lees hier de samenvatting van de bijeenkomst.
Het zijn bijzondere tijden. Als lokale organisaties met een dienst thuisadministratie is het nauwelijks mogelijk om hulpvragers fysiek te bezoeken. Daarom gebeurt heel veel nu per telefoon of online. Geen optimale oplossing, maar het is even niet anders. Wanneer de maatregelen door de Rijksoverheid worden verruimd zullen huisbezoeken gelukkig wel weer mogelijk zijn. Over deze huisbezoeken leven bij Budgetmaatjes 010, één van de bij het LSTA aangesloten organisaties, een aantal vragen: • Gaat het vrijwilligers lukken om op 1,5 meter te blijven? • Is deze 1,5 meter in de vaak kleine woningen wel mogelijk? En is het houden van afstand voldoende als de woning slecht geventileerd of vervuild is? Budgetmaatjes 010 heeft het LSTA gevraagd om onder de achterban te inventariseren welk beleid linzake de huisbezoeken nu of straks gaat worden gevoerd. Reacties kunnen worden gestuurd naar info@lsta.nl Het LSTA maakt een overzicht van de reacties en koppelt dit via de nieuwsbrief terug.
De kwaliteit van vrijwilligerswerk staat of valt met de manier waarop vrijwilligers begeleid worden door een coördinator. Movisie deed hier onderzoek naar en publiceerde het rapport 'Onderzoek Rol en Positie Coördinator Vrijwillige Inzet' in april 2020. In het onderzoek is gekeken naar de taken die coördinatoren uitvoeren, hun kwaliteiten en competenties en hoe die worden ingezet. De onderzoekers pleiten voor het ontwikkelen van twee elkaar aanvullende competentieprofielen, die van de strategische coördinator en de uitvoerende coördinator. Door het werk van de coördinator vrijwillige inzet beter in te kaderen weten coördinatoren beter wat wel en niet hun taken zijn, en kunnen ze hun grenzen beter bewaken. De ene organisatie heeft meer baat bij een coördinator vrijwillige inzet die op strategisch niveau bezig is, de andere organisatie heeft juist behoefte aan uitvoerende kracht. Het belangrijkste is dat het voor de coördinator duidelijk is wat de randvoorwaarden zijn en weet wat er verwacht wordt.
Nu door de coronacrisis mensen in financiële problemen kunnen komen én persoonlijke begeleiding door hulpverleners niet mogelijk is, kunnen de online geldplannen uitkomst bieden. Daarmee kan men zelf aan de slag. De geldplannen zijn nu ook geschikt om op afstand te gebruiken: hulpverlener en hulpvrager kunnen gezamenlijk een geldplan invullen en het actieplan opstellen. Lees hoe het werkt in de flyer en ga naar www.startpuntgeldzaken.nl/lsta voor het gebruik van de Geldplannen.
Martijn Schut, bestuurslid van het LSTA en zelfstandig adviseur heeft de coronamaatregelen rond armoede en schulden overzichtelijk bij elkaar gebracht in zijn blog. Movisie verzamelt in een coronadossier informatie over het coronavirus en de gevolgen die het heeft binnen de verschillende thema's van het sociaal domein. Kansfonds en Oranje Fonds hebben beiden een loket geopend voor initiatieven ten behoeve van kwetsbare groepen die door de coronacrisis (nog verder) in de problemen komen of om kwetsbare groepen door de tijd heen te helpen. De Landelijke Armoedecoalitie heeft opgeroepen om een coulante houding aan te nemen tegenover kwetsbare mensen die door de coronacrisis in financiële problemen kunnen komen. Marc Mulder deed hiervoor een oproep via Sociale Vraagstukken: 'Beperk de financiële gevolgen van Corona voor kwetsbare mensen'. Dit is overgenomen door de Landelijke Armoedecoalitie. De oproep werd verstuurd naar het Kabinet om de financiële gevolgen van de coronamaatregelen voor kwetsbare mensen zoveel mogelijk te beperken. Hierop ontving de Landelijk Armoedecoalitie een grotendeels positief antwoord
fiKks is een app die mensen met geldzorgen in contact brengt met een vrijwillige buddy, die hen op afstand ondersteunt bij het aanpakken van hun betalingsachterstanden. Via de app kan iemand zelf een buddy uitkiezen om mee te chatten. Ook biedt de app hulp om weer overzicht te krijgen in de financiën. In tijden van strenge maatregelen vanwege het Coronavirus is een huisbezoek aan iemand met financiële problemen ineens vrijwel onmogelijk geworden. En dat terwijl deze groep mensen juist hulp van bijvoorbeeld een vrijwilliger hard nodig heeft. Daarom biedt fiKks vrijwilligers aan om gebruik te maken van de app en op afstand -in een beveiligde omgeving- te chatten met hun hulpvrager. Hiervoor hoeven zij geen eigen telefoonnummer of e-mailadres te gebruiken en te delen.