“Hulpverleners hebben met de methode Sturen op Zelfsturing goud in handen”

Hoe kun je hulpvragers het beste begeleiden naar financiële redzaamheid en een schuldenvrij leven? Vrijwilligers zijn gemotiveerd om hulpvragers te helpen. Maar wat is de meest effectieve aanpak? Deze vraag staat centraal in de training Sturen op Zelfsturing van LSTA. Wij gingen in gesprek met Bouwen Mooldijk, Eline de Smet en Monique Linthorst over hun ervaringen met deze training.

Sturen op Zelfsturing is een methodiek waarin kennis en technieken naar voren komen die ook in stress sensitieve dienstverlening, motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht coachen worden gebruikt. Vrijwilligers leren om vanuit de basishouding effectieve gesprekken te voeren, zodat hulpvragers zelf met oplossingen komen. Wat iemand zelf wil en uitspreekt motiveert vaak veel meer dan wat een hulpverlener bedenkt.

“Ik gun iedere vrijwilliger de kans om dit te leren”
Monique Linthorst is coördinator Vrijwillige Thuisadministratie en organiseert regelmatig de training Sturen op Zelfsturing voor haar vrijwilligers. “Als coördinator krijg ik met enige regelmaat vrijwilligers die zich aanmelden, omdat ze mensen met schulden willen helpen.” Monique vindt het  belangrijk om deze vrijwilligers de training Sturen op Zelfsturing aan te bieden. “De training gaat over je rol als vrijwilliger; je leert over de basisbehoeften van mensen en wat stress met mensen doet. Hoe je iemand kan helpen de ‘puzzel’ in zijn of haar hoofd te leggen. De puzzel om tot een oplossing van de problemen te komen, zonder dat je als vrijwilliger meegezogen wordt in de ellende van de ander.”

Ze benadrukt het belang van de training: “Ik gun iedere vrijwilliger de kans om dit te leren, want zelf heb ik nog dagelijks profijt van de kennis die ik bij de training Sturen op Zelfsturing heb opgedaan.”

“Zelf uit de casus stappen”
Bouwen Mooldijk, coördinator en trainer bij Stichting Budgetmaatjes en Samen010, volgde de training Sturen op Zelfsturing. “Ik heb heel veel geleerd tijdens de training. Te veel zelfs om op te noemen. Het belangrijkste dat ik heb meegenomen is het  ‘zelf uit de casus stappen’. Je hebt geen mening, je laat jezelf thuis. De hulpvrager zit achter het stuur van zijn/haar leven. Als vrijwilliger ben je de coach of ‘bijrijder’.”  

Hij beveelt de training van harte aan: “Vrijwilligers, maar ook coördinatoren en andere betaalde hulpverleners hebben met de methode Sturen op Zelfsturing goud in handen. Alles uit deze training heeft meerwaarde.”

Een duurzame oplossing
Vrijwilligers ervaren dat het soms moeilijk is om hulpvragers in beweging te krijgen. Daarnaast maken hulpvragers soms keuzes die ze niet goed kunnen uitleggen. Daarom wordt in de training aandacht besteed aan de cirkel van gedragsverandering. Bouwen legt uit: “In de praktijk blijkt vaak dat de vrijwilliger gelijk aan de slag wil. De cirkel van gedragsverandering helpt dan om te laten zien dat de hulpvrager en de vrijwilliger niet altijd in dezelfde fase zitten. Wanneer mensen niet gepusht maar gecoacht wordt, zullen ze minder snel afhaken. Sturen op Zelfsturing kan mensen naar een duurzame oplossing leiden.”

Ook Eline de Smet, docent en trainer in het sociaal domein, bevestigt deze nieuwe inzichten. “De gevolgen van stress op financieel gedrag en wat dit betekent voor de juiste ondersteuning, waren voor mij een eye-opener. De training Sturen op Zelfsturing biedt tools om de hulpvrager te begeleiden naar duurzaam financieel gedrag. Duurzaam, omdat je de motivatie van de deelnemer vooropstelt en vergroot. Deze motivatie heeft de deelnemer nodig om moeilijke stappen te zetten én vol te houden. Het voordeel voor de hulpvrager is dat zij/hij zich écht gehoord en gezien voelt. Daarbij bouwt een hulpvrager de motivatie en het zelfvertrouwen op om weer grip en regie te krijgen over diens financiële situatie.”

Gespreksvoering verbeteren
Ook gaat de training in op gespreksvoering met de hulpvrager en hoe je dit kan verbeteren. “Open vragen stelde ik al heel veel. Reflecteren was nieuw voor me, maar dat heeft me veel opgeleverd. Dat geldt ook voor schaalvragen,” vertelt Bouwen.

Eline benadrukt ook het belang van gespreksvaardigheden wanneer je een hulpvrager wil helpen. “In de training Sturen op Zelfsturing heb ik geleerd wat écht luisteren is: vanuit het perspectief van de ander. En dat dit de basis is om iemand goed te kunnen ondersteunen bij het maken van – vaak lastige – keuzes en het zetten van stappen.”

Wil je meer weten over de training Sturen op Zelfsturing of je aanmelden voor de volgende training? Klik hier voor meer informatie of neem contact op via info@lsta.nl.

Gerelateerde artikelen