Jasper Hoolsema: “Het is fijn om een steentje bij te dragen voor een doelgroep die het echt nodig heeft.” 

Van commercie naar een meer maatschappelijke bijdrage. Die stap maakte Jasper Hoolsema, verbinder bij LSTA. Jasper werkte zes jaar lang als verzekeringsadviseur. Maar hij voelde de drang om meer te doen dan verzekeringen verkopen. Nu zet hij zijn kennis over financiën in voor een doelgroep die het écht nodig heeft. “Bij LSTA ondersteunen en versterken we vrijwilligersorganisaties, waardoor zoveel mogelijk mensen met geldzorgen geholpen kunnen worden.”

Connecties uit het werkveld

Zijn drang naar wat nieuws leidde hem in eerste instantie naar een nieuwe uitdaging als accountmanager bij De VoorzieningenWijzer, een initiatief dat mensen helpt bij het regelen van toeslagen en voorzieningen. Daarna kwam hij via connecties uit zijn werkveld in contact met Frederieke van Nederland Geldzorgenvrij (NLGZV) en ging hij daar aan de slag. “Bij NLGZV kreeg ik de vrijheid om mijn eigen plannen en ideeën uit te voeren”, noemt Jasper. Hij werkte aan verschillende projecten, waaronder JobHulpMaatje en de bellijn, waarmee hij zijn maatschappelijke bijdrage verder kon vergroten.

De stap naar LSTA

In januari 2023 kwam het Landelijk Stimuleringsnetwerk Thuisadministratie (LSTA) onder de hoede van NLGZV. Naast grote wijzigingen in de financiering had het netwerk een nieuwe koers nodig. “We hebben de koers gericht op het creëren van een stimuleringsnetwerk. We benutten de unieke kwaliteiten van elke vrijwilligersorganisatie in Nederland en stimuleren dat ze van elkaar leren.”, legt Jasper uit. “Elke LSTA-partner is ergens goed in; de een in het werven van vrijwilligers, de ander in het organiseren van spreekuren of het begeleiden van mensen uit de schulden.” LSTA begon organisaties die iets wilden bereiken te koppelen aan andere organisaties die al wisten hoe dat moest. Daarnaast creëren ze een eigen online leeromgeving om kennis en vaardigheden verder te verspreiden. “Het is totaal tegenovergesteld van de commerciële wereld; hier wil iedereen elkaar helpen en de hand toereiken.”

Kennis over financiën inzetten

Dat iedereen elkaar wil helpen is waarom hij graag voor deze doelgroep werkt. “Het werk dat ik nu doe, doe ik voor een doelgroep die het echt nodig heeft,” vertelt hij. Zijn kennis over financiën zet hij nu in voor mensen die hulp nodig hebben. De overgang van een omgeving waar targets en verkoopcijfers centraal stonden, naar een sector waar hij daadwerkelijk een verschil kan maken, geeft hem veel voldoening. “Het is fijn om een steentje bij te dragen.” 

Verbinder bij LSTA

Als operationeel manager speelt Jasper een centrale rol in de interne processen rondom de online leeromgeving en het CRM-systeem. In dit CRM-systeem worden specifieke kwaliteiten van LSTA-partners opgeslagen. Daarnaast is hij als verbinder bezig met het aanhaken van organisaties bij het netwerk, het bezoeken van deze organisaties, en vooral luisteren naar wat zij doen en waar zij goed in zijn. “Ik vertel wat wij doen, maar ik luister vooral naar waar zij trots op zijn en waar hun sterke punten liggen,” legt hij uit. “Daarnaast kijken we hoe organisaties elkaar kunnen ondersteunen en op welke vlakken ze van elkaar kunnen leren.”  

Visie voor de toekomst

Jasper heeft een duidelijke visie voor de toekomst van LSTA. “Ik hoop dat LSTA zo bekend wordt in het land en dat organisaties zo enthousiast worden, dat ze naar ons toekomen”, zegt hij. Hij ziet een toekomst voor zich waarin alle partijen met elkaar communiceren, organisaties elkaar vinden en kennis wordt gedeeld. “Als wij af en toe een steentje kunnen bijdragen, dan is dat geweldig.” Daarnaast hoopt hij trainingen kosteloos aan te bieden aan organisaties die het zelf niet kunnen betalen. “Ik zie LSTA uitgroeien tot een enorm stimulerings- en kenniscentrum voor alle organisaties die werken met financiële vrijwilligers,” concludeert hij. 

Gerelateerde artikelen